Víte, jaká máte jako celiak práva?

21. 01. 2020

Stalo se vám už někdy, že číšník v restauraci zarputile tvrdil, že jsou ty těstoviny bezlepkové a vám posléze bylo zle? Anebo vám i přes vaše upozornění donesl salát s krutonky, který jíst nemůžete, a požaduje zaplatit plnou cenu? V takových situacích se vyplatí znát svá práva a vědět, kam se v případě problému obrátit.

Reklamovat můžete i jídlo

Pokud si zakoupíte například nové boty a následně zjistíte, že mají nějakou závadu, je pro vás naprosto přirozené produkt v obchodě reklamovat. Obchodník by měl posléze zboží vyměnit, případně vám vrátit peníze. Věděli jste však, že stejný postup můžete aplikovat také v případě pokrmu v restauraci? Většina lidí bohužel často pouze sklopí uši a následně si stěžuje na sociálních sítích. Čest všem výjimkám! Uvědomujete si ale, že pokud se neozvete, nikdy se nic nezmění a další zákazníci budou stále dokola doplácet na stejné chyby?

Nárok na bezplatnou výměnu pokrmu máte například v případě, kdy vám obsluha donese něco jiného, než jste si původně objednali. To znamená, že pokud vám právě donese ten již zmiňovaný salát s krutony, který jste si přáli bez pečiva, máte nárok jej vrátit a požadovat nový.  Ovšem pozor, jestliže se do jídla s chutí pustíte a svoji stížnost podáte až s prázdným talířem, na pozdější reklamace nebude v tomto případě brán zřetel.

Víte, jaká máte práva?

Provozovatel restaurace či jiného stravovacího zařízení musí mít k dispozici všechny potřebné informace k tomu, aby byl schopen zákazníka informovat o případném výskytů alergenů. To znamená, že musí vědět všechno o původu potraviny, o tom, zda nemohlo dojít k její kontaminaci s alergeny během jejího zpracovávání, balení atd. Všechny tyto informace musí vedení stravovacího zařízení podle zákona na požádání poskytnout zákazníkovi.

Stejně tak pokud si nejste jistí ohledně informací uvedených v jídelním lístku, tak musí vedení restaurace uvést všechny informace na pravou míru. V praxi to vypadá tak, že pokud je v menu uveden například řízek, který se jak známo běžně obaluje ve strouhance obsahující lepek, ale není u něj tento alergen vyznačen, máte právo se informovat o jeho způsobu přípravy a receptury. Stejně tak se můžete bez ostychu zeptat, zda se omáčka zahušťuje hladkou pšeničnou moukou nebo ne.

Jestliže by si obsluha, anebo provozní nebyli jistí, mají povinnost se o průběhu přípravy jednotlivých pokrmů informovat přímo v kuchyni. Jako zákazník máte právo se zeptat v podstatě na jakoukoliv maličkost, byť třeba jen na složení kořenící směsi na maso, a provozovatel vás podle zákona nesmí odmítnout, či nějak odbýt.

Kam se obrátit, když si chcete stěžovat

Došlo vinou restaurace přeci jen k nějaké dietní chybě? Anebo byste rádi upozornili například na špatné značení alergenů někde na vyšších místech? Nejlepší je samozřejmě rozumná domluva s přímo s vedením, avšak vím, že ne vždycky je něco takového reálné. Zde máte tip, kam se v případě problému můžete obrátit.

Státní zemědělská a potravinářská inspekce – není třeba ani nikam chodit nebo telefonovat. Stížnost se dá vyřešit v pohodlí domova pomocí online formuláře.

Stěžovali jste si už někdy na nějaký podnik? Podělte se s námi o své zkušenosti.


Autor

Kač

Jsem studentka umění. Kromě tvorby v ateliéru jsem kreativní i v kuchyni, kde vytvářím veganské pokrmy z přirozeně bezlepkových surovin. Od malička mě baví psát a o své zkušenosti a zážitky se ráda dělím se světem. Mou další vášní je filozofie, dějiny výtvarné kultury a cestování.