Reklamovat můžete i jídlo
Pokud si zakoupíte například nové boty a následně zjistíte, že mají nějakou závadu, je pro vás naprosto přirozené produkt v obchodě reklamovat. Obchodník by měl posléze zboží vyměnit, případně vám vrátit peníze. Věděli jste však, že stejný postup můžete aplikovat také v případě pokrmu v restauraci? Většina lidí bohužel často pouze sklopí uši a následně si stěžuje na sociálních sítích. Čest všem výjimkám! Uvědomujete si ale, že pokud se neozvete, nikdy se nic nezmění a další zákazníci budou stále dokola doplácet na stejné chyby?
Nárok na bezplatnou výměnu pokrmu máte například v případě, kdy vám obsluha donese něco jiného, než jste si původně objednali. To znamená, že pokud vám právě donese ten již zmiňovaný salát s krutony, který jste si přáli bez pečiva, máte nárok jej vrátit a požadovat nový. Ovšem pozor, jestliže se do jídla s chutí pustíte a svoji stížnost podáte až s prázdným talířem, na pozdější reklamace nebude v tomto případě brán zřetel.
Víte, jaká máte práva?
Provozovatel restaurace či jiného stravovacího zařízení musí mít k dispozici všechny potřebné informace k tomu, aby byl schopen zákazníka informovat o případném výskytů alergenů. To znamená, že musí vědět všechno o původu potraviny, o tom, zda nemohlo dojít k její kontaminaci s alergeny během jejího zpracovávání, balení atd. Všechny tyto informace musí vedení stravovacího zařízení podle zákona na požádání poskytnout zákazníkovi.
Stejně tak pokud si nejste jistí ohledně informací uvedených v jídelním lístku, tak musí vedení restaurace uvést všechny informace na pravou míru. V praxi to vypadá tak, že pokud je v menu uveden například řízek, který se jak známo běžně obaluje ve strouhance obsahující lepek, ale není u něj tento alergen vyznačen, máte právo se informovat o jeho způsobu přípravy a receptury. Stejně tak se můžete bez ostychu zeptat, zda se omáčka zahušťuje hladkou pšeničnou moukou nebo ne.
Jestliže by si obsluha, anebo provozní nebyli jistí, mají povinnost se o průběhu přípravy jednotlivých pokrmů informovat přímo v kuchyni. Jako zákazník máte právo se zeptat v podstatě na jakoukoliv maličkost, byť třeba jen na složení kořenící směsi na maso, a provozovatel vás podle zákona nesmí odmítnout, či nějak odbýt.
Kam se obrátit, když si chcete stěžovat
Došlo vinou restaurace přeci jen k nějaké dietní chybě? Anebo byste rádi upozornili například na špatné značení alergenů někde na vyšších místech? Nejlepší je samozřejmě rozumná domluva s přímo s vedením, avšak vím, že ne vždycky je něco takového reálné. Zde máte tip, kam se v případě problému můžete obrátit.
Státní zemědělská a potravinářská inspekce – není třeba ani nikam chodit nebo telefonovat. Stížnost se dá vyřešit v pohodlí domova pomocí online formuláře.
Stěžovali jste si už někdy na nějaký podnik? Podělte se s námi o své zkušenosti.